söndag 8 februari 2009

Cheri, en historia med lyckligt slut

Detta är en historia om en tik som har farit väldigt illa, men som hade turen att komma till en underbar familj i Gävletrakten.
*
Historen började när E-kullen hade fötts och jag blev förfrågad om att sälja 2 valpar till Gävle, en tik och en hane. Det var många som varnade mej, 2 valpar till samma familj kan bli en katastrof, men eftersom dom hade referenser och inte skulle ha hundarna ihop under dagen, utan på var sitt håll. Dom skulle endast umgås på sena kvällar eftersom vederbörande arbetade och skulle ha med sej ena valpen till jobbet, och andra partnern var hemma/arbetade, så skulle hanen vara med honom.
*
Dom skulle arbeta med sina hundar i spår och ev sök, dom hade även vänner som var hundinstruktörer.
*
Vad lurad jag blev, det var många turer och konstiga telefonsamtal, om att hundarna for illa, jag blev naturligtvis orolig och tog kontakt med valpköparna i fråga, men dom försäkrade sej att det var någon som pratade skit om dom och att det inte var första gången, dom skickade foton och valparna såg jättefina och välmående ut, så jag släppte det lite grann, men oron fanns ändå där, det konstigaste var att jag pratade med personerna i fråga nästan varje dag i telefon, dom var kanon trevliga, och lät väldigt kunniga men ack vad jag bedrog mej.
*
En dag så hittade jag en av valparna på vovve, TILL SALU, jag kontaktade dom igen, men nejdå!!! dom har inte satt ut någon annons, utan det var någon som jävlades med dom igen, men med hjälp av en person som svarade på annonsen så fick vi fram sanningen......Tack snälla för att du var uppmärksam och hjälpte till....
*
Samma kväll fick jag ett telefonsamtal från Gävle djurskyddsförening, tiken hade blivit omhändertagen och satt hos polisen i väntan på utredning av länstyrelsen.
*
Valpköparna hade gett bort tiken, till en studerande tjej som först och främst inte hade råd att ha henne, så hon som kontaktade djurskyddsföreningen, eftersom tiken var så sjuk och undernärd, plus att hon inte hade råd med vetrinär och ordentligt foder.
Det i pappersväg som hon hade var ett handskrivet avtal, att dom utsprungliga köparna skulle ha en valp om tiken parades. Hur man nu skulle kunna para en tik i så dåligt skick. Men det är klart, det finns olika slags uppfödare, det finns även dom som inte ser till hundarnas bästa.
Valpen var i så dåligt skick, att hon ej kunde stödja på ena bakbenet och så mager att det fanns bara skinn och ben.
*
Till slut så hamnade hon hos Micke och Anki, som jag har ofta kontakt med, och får ständigt uppdateringar om hur hon mår. När hon kom så var hon inte mycket till hund, rädd och osäker, man kunde inte göra häftiga rörelser eller röra armar och händer för fort, då slänge hon sej ner på golvet och bara väntade på något hemskt.
*
Fotona som jag kommer att sätta ut är från, nu när hon mår bra och dom sista är när det var som sämst, då kan ni tänka er att hon hade varit hos polisen i ca 1 månad och fått rejält med mat och vetrinärbehandlingar, innan hon kom till sitt nya hem.
*
Polisens utlåtande: En mycket trevlig hund, med stark mentalitet som inte blivit knäckt av den svåra behandling hon utsatts för.
*
Vi börjar med ett lyckligt foto, för att dra spark är något av det roligaste hon vet, hon blir alldeles tokig när Micke tar fram sparken, då blir det hopp och skutt, för hon vet vad som vankas.


Jag är så himla lycklig, tänk att livet kan vara så här underbart



Kampenlusten är det absolut inget fel på.


Vacker har jag blivit

Bara titta på mej och njut.


Fullt ös i snön
Man måste arbeta också, här tillsamans med matte Anki





Puss på det matte

Titta så fint, man blir varm i hjärtat, när man tänker på vad Micke och Anki åstakommit


Matte du är mitt allt :-)

Bollen är nog nästan det roligaste som finns, näst efter, husse, matte och sparken
Så vacker hon är.......man kan inte tro att det är samma hund


Livslusten är på topp och bollen är med


Pulsa i hög snö är bra för kropp och muskler


I dag har jag ätit upp familjens antika kökssoffa, hoppas den går att laga?

GOD-JUL OCH GOTT NYTT ÅR

ÖNSKAR
FAMILJEN DANIS

Cheri på bättringsvägen

En mycket trevlig dobbisprofil


Jag börjar tro på livet.

Början till ömsesidig kärlek

Livet är faktiskt inte så dumt, i alla fall

Kan livet vara så här bra.
*
Nu kommer dom första fotona på Zathura/Cheri.
Jag valde att sätta ut dessa foton sist, för jag vet att dom är inte roliga att titta på.


Fotona tagna efter ca 2 månader i omhändertagande och fullfodring

Hur kan man göra så här, mot något levande.
Skäms på er, är nog det snällaste man kan säga, hur f-n kan man göra så här mot ett djur.

Detta foto kan man inte ens beskriva med ord, man får ont i magen.

Stackars lilla du, men nu har du fått det bra.
Tur att det finns människor som Micke och Anki, som har hjärtat på rätta stället, och fram för allt ett tålamod som inte många har.
*
Om ni skall sälja en hund till Gävle, hör gärna av er, dom som jag sålde till är hala som ålar, byter namn mm, men nuvarande adress+personummer har jag i säkert förvar.
Så det är bara att höra av er om ni tänker sälja hund till Gävle, och vill försäkra er att hunden inte kommer till samma elände som mina gjorde.
*

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch, jag började gråta när jag såg fotona på Zathura som hon hette då, jag håller med, hur kan folk vara så otroligt grymma.

Cheri kan inte ha fått ett bättre hem än att komma till Micke och Anki, dom är verkligen supergoa och toppenmänniskor. Cheri lever nog som i en drömvärld nu, det är hon värd efter allt hon fått utstå.
Tänk om alla hundar som far illa kunde få ha sån tur som Cheri fick till slut.
Camilla